Blogs

Stimuleer de taalontwikkeling van uw kind op leuke wijze

“Nog een keer, nog een keer!” Een kind kan vaak geen genoeg krijgen van voorlezen. Gelukkig maar, want voorlezen helpt de taalontwikkeling van uw peuter enorm. Waarom is voorlezen zo belangrijk? De positieve spanning , de plotselinge wending in het verhaal, de humor en de zoekplaatjes: alles is de moeite waard om keer op keer te beleven. Maar dat is het niet alleen, samen met je vader of moeder lezen is zo fijn. De vertrouwdheid van hun stem en, niet te vergeten, 100% aandacht! Kinderen zijn bovendien enorm leergierig. Het brein staat op de ‘ontwikkelstand’, dus een bad van taal, dat is wat de taalontwikkeling van een kind nodig heeft. Voorlezen voorziet daarin: luisteren, verwerken en er samen over praten.

Baby – leestijd

U kunt uw baby al vroeg kennis laten maken met boeken. Knisper- en badboekjes kunnen al heel jong een uitdaging bieden. Vanaf een maand of 8 krijgt uw baby interesse in plaatjes en boekjes. Wat is er nu fijner dan samen met uw baby op schoot lezen? Wijzen, brabbelen, samen lachen en de bladzijden omslaan. Dit levert ontwikkelingsimpulsen op voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de spraak- en taalontwikkeling van een kind. Natuurlijk is de concentratie van uw baby nog beperkt. Door een duidelijk herkenbaar moment en plek te kiezen vergroot u de voorspelbaarheid en weet uw baby dat er weer een samenleesmoment aankomt.

Dreumes – voorleesritueel

Maak voor de dreumes een boekenplekje, om zelf en samen met u te lezen. Anders dan met speelgoed, ga je met een boekje even zitten, op een kleedje of een stoel. Maak het voorlezen tot ritueel, bijvoorbeeld voor het slapengaan of na de lunch. Zo bouwt u een dagelijks voorleesmoment in. Daar waar u met de baby samen vooral naar plaatjes keek kunt u uw dreumes al een kort verhaal voorlezen, met veel plaatjes en korte zinnen. Gedichtjes dagen de dreumes uit mee te doen. De boekwinkel en de bibliotheek kunnen u informeren.

Peuter – boekenpret

Voorlezen, zelf ‘lezen’, samen naar de bibliotheek gaan: typisch voor de peutertijd. De verhalen worden complexer, zinnen langer, de taalontwikkeling van uw peuter gaat snel! Het lezen vergroot de wereld van uw kind. Die begrijpt meer en meer. En … de fantasie wordt gevoed. Reuzen, dino’s, leeuwen en varkens. In boeken praten en lachen zij en beleven avonturen.

Kleuter – verhalen

Na een vermoeiende school- en BSO-dag vindt uw kleuter het vaak heerlijk voorgelezen te worden. Nog lekker op schoot. Er wordt even niks gevraagd. Alleen maar om te genieten van het samenzijn, de stem van papa of mama, en …. het fijne verhaal. Kleuters zien ook dat ouders zelf lezen. Goed voorbeeld doet goed volgen!

Schoolkinderen – boeken verslinden

Boekenreeksen als Lena Lijstje en De waanzinnige boomhut laten zien wat goede boeken voor kinderen kunnen betekenen. Lekker wegdromen bij spannende avonturen. Kinderen leren om zich in te leven in anderen en krijgen een ruimere blik op de wereld. Hun leervaardigheid neemt enorm toe wanneer zij zelf veel lezen en voorgelezen worden. Denk niet, nu kan mijn kind zelf lezen, dus ik hoef niet meer voor te lezen. Voor kinderen is allebei belangrijk. Tot welke leeftijd? De populariteit van podcasts en luisterboeken geeft het antwoord: zolang er geluisterd wordt.

Marieke Grijpink, pedagogisch beleidsmedewerker